Sidor

I den här bloggen tänker jag lägga ut mina bilder till utmaningen "365 +1 foton 2012". Det är förutbestämda teman som ska följas och i rubriken till varje inlägg skriver jag vilket tema jag valt.
Kommentera gärna mina bilder!

tisdag 4 september 2012

256 Kryddor (Tema 148)

Humle är kryddan som ger ölet dess beska, och samtidigt en stor del av dess friska arom och smak.
Enligt Wikipedia har humle odlats och använts i öltillverkning i Sverige sedan 1200-talet. Förr fanns särskilda bestämmelser som reglerade hur mycket humle gårdarna skulle leverera och man anlade därför särskilda humlegårdar, till exempel Humlegården i Stockholm som var kryddgård fram till 1648.



2 kommentarer:

  1. Fin humlekotte. Jag får bara blomklasar, kanske har jag en han-planta?

    SvaraRadera
  2. gillar humle - snabbväxande och snabbtäckande ;-)

    SvaraRadera